صنعت تبلیغات موبایلی به سرعت گام برمی‌دارد. در جهان شاهد آن بوده‌ایم که طی ۶ سال گذشته، این صنعت تبدیل به یکی از اصلی ‌ترین کانال‌های تبلیغات شده که توسط بسیاری برندها، کسب ‌و کارها وتوسعه دهنده‌گان در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چگونه کسب‌وکارها می‌توانند در این صنعتِ در حال رشد در صدر بمانند؟



بازاریابی موبایلی



پاسخ در گرو بهره‌ گیری از تحقیق و توسعه با استفاده از تحلیل بخش ‌های کلیدی داده‌ها و استفاده از تکنولوژی برای پیاده‌ سازی نکات به ‌دست آمده از آن در کمپین‌ تبلیغات موبایلی است.

 

برای این که کارآمد بودن این راهکار را تعیین کنیم، ابتدا بهتر است تا کاربردهای تحقیق و توسعه را جداگانه بررسی کرده تا بفهمیم این دو چگونه در کنار هم معنا پیدا می‌کنند.

تحقیق در تبلیغات موبایلی بسیار مهم است چراکه پایه تصمیمات کلیدی کمپین‌ها را فراهم می‌کند. این عمل از شناخت نوع مخاطب تا تجزیه و تحلیل شرایط کلی بازار و جمع ‌آوری داده‌های مهم تحقیقات در پیش، پس و حینِ اجرای کمپین را شامل می‌شود. این کار برای هزینه‌کردِ مقرون به صرفه ضروری است.

به طور خاص، ۳ نوع داده وجود دارد که بازاریابان برای رسیدن به تبلیغاتی موبایلی موفق باید درباره آن تحقیق کنند:

 

داده دست اول: شامل اطلاعاتی مانند اطلاعات جمعیتی است که یک کمپانی موبایل آن را از کاربرانش جمع‌آوری می‌کند.

 

داده دست دوم: داده‌هایی که از طریق نهاد جداگانه جمع‌آوری می‌شوند. مانند عملکرد یک کمپین تبلیغات موبایلی و شرایطی که در آن مخاطبان با تبلیغ تعامل داشته اند(مکان‌های جغرافیایی، نوع دستگاه و پلتفرم).

داده دست سوم: آن‌ها شرایط بازار را در کل بررسی می‌کنند. این نوع داده، راهنمایی‌هایی را برای مسیرهای بالقوه توسعه در خود دارد.

هنگامی که این ۳ گروه داده‌ در هماهنگی با هم استفاده شوند، بهترین پایه تصمیم‌ گیری آگاهانه را در اختیار شما قرار می‌دهند. اگر از داده‌ های دست اول برای شناسایی بهترین کاربر، داده‌ های دست دوم برای شناسایی شرایط او و داده ‌های دست سوم برای یافتن بهترین صورت  پیام‌ تبلیغاتی در تمام بازار استفاده می‌کنید، این شانس را دارید که کمپین تبلیغات موبایلی شما عملکرد بهتری را از خود نشان دهد.

اگرچه جمع‌آوری و بررسی این داده‌ها مشکل است ولی تعداد نصب‌های بر پایه موبایل سرسام‌آور بوده و به حدود نصف جمعیت کره زمین می‌رسد. بنابراین حتی اگر کمپین تبلیغات موبایلی بر روی یک اپلیکیشن اجرا شود می‌تواند تعداد بالایی داده را برای بررسی تولید کند.

با توجه به نکات بالا اکنون می‌توان فهمید که چرا تکنولوژی نقش پررنگی را در تحقیقات بازی می‌کند. پیشرفت‌های تکنولوژی که جمع‌آوری تحقیقات و عملکرد کمپین تبلیغات موبایلی را پشتیبانی می‌کند، به تبلیغ‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا بیشترین استفاده را از یافته‌هایشان ببرند و در بازار موفق شوند. با بررسی ۳ نوع داده توضیح داده شده روشن می‌شود که تکنولوژی ما را قادر می‌سازد از فواید این داده‌ها استفاده کنیم.

داده‌های دست اول عموما از طریق راه‌کارهای درون-خانه‌ای جمع‌آوری می‌شوند. اما اکثر توسعه‌دهندگان از آنالیزهای بیرونی استفاده می‌کنند تا بتوانند کاربران‌شان را به صورت معنی‌دار بررسی، شمارش و گروه‌بندی کنند.

جمع‌آوری داده‌های دست دوم با شیوع پلتفرم‌های برنامه‌ریزی‌ شده و self-service سرعت گرفته است. این پلتفرم‌ها با همکاری توصیف‌کنندگانِ بازخوردهای مخاطب، به تبلیغ‌کنندگان کمک می‌کند تا عملکرد موثر کمپین را اندازه بگیرند.

ظهور بازار عظیم موبایل، رشد ارائه‌دهندگان داده دست سوم را قدرت بخشید. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن ازین پس می‌توانند از تحقیقات بازار کمپانی‌هایی مانند ای‌مارکتر یا نیلسن استفاده کنند. چراکه با گسترش بازار موبایل، این تحقیقات معنای درست و مشخصی به خود گرفته است.

نتیجه تمام این صحبت‌ها، یک رابطه نمادین است که تحقیق و تکنولوژی را تبدیل به شرکای ذاتی برای موفقیت تبلیغات موبایلی می‌کند. پیاده‌سازی هوشمند و به‌کارگیری تکنولوژی به تولید داده کمک می‌کند؛ داده بهتر، تحقیق بهتری را ممکن میسازد؛ تحقیق بهتر، استفاده از تکنولوژی را بهبود می‌بخشد و این حلقه به همین روال ادامه می‌یابد.

کمپانی‌هایی که از تبلیغات استفاده می‌کنند نیز باید برای موفقیت در کسب‌وکار این حلقه مهم را تغذیه کنند. این کار توسط استفاده توام از تحقیق و تکنولوژی تحقق می‌یابد. با این کار آنان آینده‌ای را ترسیم می‌کنند که در آن می‌توان از تبلیغات موبایلی در راهی بهره برد که اقبال کمپانی را رقم زند. به همین دلیل است که استفاده موفقیت‌آمیز از هر ۲ گزینه ارتباط زیادی با کسب‌وکارهای موبایلی دارد.